Sisukord
Kodanikuühiskonna Sihtkapitali strateegia 2025–2028
Kodanikuühiskonna Sihtkapitali (KÜSK) põhikirjaline eesmärk on võimestatud avalikes huvides tegutsevad vabaühendused, tugev kodanikuühiskond ja aktiivsed inimesed.
Aastateks 2025–2028 seatava strateegia aluseks on:
- Eesti kodanikuühiskonna arengu kontseptsioon, mis määratleb avaliku võimu ja kodanikualgatuse vastastikku täiendavaid rolle ning koostoimimise põhimõtteid avaliku poliitika kujundamisel ja teostamisel ning Eesti kodanikuühiskonna ülesehitamisel;
- Strateegia „Eesti 2035“, mille üheks sihiks on hooliv, koostöömeelne ja avatud ühiskond. Koostöömeelne ühiskond põhineb ühtekuuluvustundel ning inimeste valmisolekul aktiivselt panustada ühiste eesmärkide saavutamisse ning hüvede loomisse. Iga inimene, pere- ja kogukond ning vabaühendus saab ja tahab ühiskonnakorralduses kaasa lüüa ja koostööd teha;
- Sidusa Eesti arengukava 2021–2030, mille eesmärk on muuta Eesti senisest sidusamaks ja kaasavamaks ühiskonnaks. Sihiks on koostöömeelsed inimesed, kes jagavad ühist väärtus- ja kultuuriruumi, väärtustavad Eesti riiki ja tunnevad ühtekuuluvust sõltumata emakeelest, kultuurilisest taustast või elukohast. Arengukava järgi on riigi tegevus inimesekeskne ja toetab kogukondade arengut. Kõik inimesed tunnevad, et nad on väärtustatud ja kaasatud. Eesti inimesed soovivad oma elu Eestiga siduda, nad osalevad aktiivselt kogukonna- ja ühiskonnaelus ning aitavad kaasa riigi arengule – selleks on neil palju võimalusi nii Eestis kui ka võõrsil elades;
- Programm „Kogukondlik Eesti 2025–2028“, mille siht on, et Eestis on aktiivsed, avatud, haritud ja ettevõtlikud inimesed, kes kogukondade ja vabaühenduste kaudu seisavad demokraatlike väärtuste, sidusa ning vaba ja turvalise ühiskonna eest ning võtavad vastutuse ja panustavad riigi kestlikusse. Riigis on mitmekesised läbipaistvad kodanikualgatuse toetamise võimalused ja toetatakse uusi lähenemisi ja lahendusi ning võimaldatakse kogukondadel otsuste tegemisel kaasa rääkida;
„KÜSK loob ja tagab võimalused ühiskondlike muutuste ja sotsiaalse innovatsiooni, kodanikualgatuste, kodanikuaktiivsuse, tugevate vabaühenduste ja kogukondade ning vastutustundliku osalusdemokraatia edendamiseks.

Asutajaõiguste teostaja Siseministeeriumi ootus on, et KÜSK loob ja tagab võimalused ühiskondlike muutuste ja sotsiaalse innovatsiooni, kodanikualgatuse, kodanikuaktiivsuse, tugevate vabaühenduste ja kogukondade ning vastutustundliku osalusdemokraatia edendamiseks; toetab kodanikuühiskonna kriisikindlust; arendab pikaajalist ja strateegilist koostööd avaliku, era- ja kolmanda sektori ning rahvusvaheliste osapooltega; tagab töötajate ja organisatsiooni jätkusuutliku arengu; tõstab kodanikuühiskonnaalast teadlikkust ning tagab sihtasutuse jätkusuutliku, säästliku ja efektiivse majandustegevuse.
Viimased aastad on toonud Eesti mitmete omavahel läbipõimunud kriiside lävele. See on näidanud, kui vajalik on ühiskonnas usaldus ja inimestevahelised suhted, mis aitavad olla valmis ootamatuteks muutusteks. Ettenägematute väljakutsetega hakkamasaamine nõuab oskust kasutada uudseid mõtteviise ja koostöövorme, sidusa ühiskonna hoidmiseks on kodanikuühiskonna võimekus ja selle arengu toetamine tähtsad. Kodanikuühiskonna Sihtkapitali strateegia aastateks 2025–2028 peamine ülesanne on kirjeldada kolmeks aastaks selge visioon sellest, kuidas KÜSK oma tegevusega aitab kaasa ühiskonna arengule kodanikuühiskonna mõju suurendamise kaudu, seada valikutest prioriteedid ja kohandada tegutsemispõhimõtted.
Missioon | Visioon |
Kodanikuühiskonna Sihtkapital on üheks Eesti kodanikuühiskonna tugisambaks, mis oma tegevusega aitab kasvada kodanikualgatusel ja koostööl, et ühiskondlikud väljakutsed leiaks mõjusad lahendused. | Meie siht on Eesti, mida tuntakse maailmas kui osalusdemokraatia eeskuju ja head näidet sellest, kuidas kodanikuühiskonna võimestamine aitab luua hoolivat, koostöömeelset ning avatud ühiskonda. |
Oma tegevustes lähtub KÜSK järgmistest põhimõtetest:
- KÜSK on eelkõige kodanikuühiskonna võimestaja ja selle tegevused on suunatud aktiivsete inimeste, vabaühenduste ja kogukondade mõju kasvatamisele. KÜSKi peamisteks sihtrühmadeks on vabaühendused ja kogukonnad, milles osalemise kaudu kujundavad inimesed ühiskonnaelu ja tugevdavad omavahelisi suhteid. Sidusrühmadeks on kohalikud omavalitsused, riigiasutused ja teised organisatsioonid, kes aitavad kaasa osalusdemokraatia tugevnemisele Eestis.
- KÜSK on kolme sektori ühendaja, tuues need kokku ühiskondlikele probleemidele lahenduste leidmiseks, kasvatades sektoritevahelist teadlikkust ja kujundades selle abil paremaid tingimusi osalemiseks ja koostööks.
- KÜSK järgib ja edendab oma tegevusega avatud valitsemise, võrdse kohtlemise ning jätkusuutliku arenguga seotud väärtusi ja põhimõtteid, olles sellega eeskujuks vabaühendustele, kogukondadele ja teistele ühiskonnas toimijatele.
Kodanikuühiskonna Sihtkapital võimaldab ning vahendab toetusi, korraldab arendustegevusi ning pakub koostööks platvorme keskendudes kahele mõjusuunale: | |
1. võimekad ning kaasavad vabaühendused ja kogukonnad | 2. koostöö ja innovatsioon ühiskondlikele probleemidele lahenduste leidmiseks |
Selleks, et nimetatud kahel suunal eesmärgid saavutada, on strateegiaperioodi kolmandaks fookuseks Kodanikuühiskonna Sihtkapitali kui organisatsiooni areng: | |
3. KÜSK on kodanikuühiskonnale jätkusuutlik ja usaldusväärne partner. |
„KÜSK on eelkõige kodanikuühiskonna võimestaja ja selle tegevused on suunatud aktiivsete inimeste, vabaühenduste ja kogukondade mõju kasvatamisele.

Mõjusuund 1: võimekad ning kaasavad vabaühendused ja kogukonnad
Riikliku programmi „Kogukondlik Eesti“ fookus on inimeste ja kogukondade aktiivsusel ning selle eesmärkideks on, et eri vanuses Eesti elanikud osaleksid ühiskondlikus elus ja kodanikuhariduses, kogukonnad saaksid võimekaks ja hoolivaks, vabaühendused ja sotsiaalsed ettevõtted oleks oma eesmärkide saavutamisel võimekad ja jätkusuutlikud. Vabaühenduste ja kogukondade võimekuse paranemine aitab tõsta vabatahtlikus tegevuses osalevate elanike osakaalu ja parandada vanemaealiste1 ja noorte2 potentsiaali ühiskondlikus elus osaleda. Uussisserändajate, eri keele- ja kultuuritaustaga inimeste ning tagasipöördujate kogukondlikesse tegevustesse kaasamine aitab omakorda suurendada ühtekuuluvust. Aastateks 2025–2028 kokkulepitud programm nimetab keskse probleemina, et kodanikuühiskonna tegutsemiskeskkond ei toeta täna piisavalt kodanikuühiskonna elujõulisust3 ja näeb ette tegevussuunad selle parandamiseks.
Mõjusad vabaühendused ja kogukonnad on iseseisvalt hakkama saavad, jätkusuutlikud ja heade koostööoskustega – sel moel saavad nad olla riigile ja kohalikule omavalitsusele partneriks probleemide lahendamisel ja sidususe kasvatamisel.
Aastaid on Eesti vabaühenduste võimekuses täheldatud paraku lõhet, mis 2021. aastal läbi viidud uuringu järgi suurenes pandeemia tagajärjel veelgi: tugevamad suutsid kohaneda ja jätkasid kasvu, samas kui väiksemate areng pidurdus4, mistõttu on jätkuvalt tähtis parandada Eesti kodanikuühiskonna üldist elujõulisust ja tõsta vabaühenduste võimet kaasata ressursse, esindada avalikke huve, pakkuda teenuseid ja koos tegutsemise võimalusi nii igapäevaselt kui reageerimisel või hakkama saamisel kriisides. KÜSKil on võimekus tunda ära kitsaskohad ja keskenduda toetuste ning arendustegevustega nendele.
Vabaühenduste jaoks on tähtis järjepidevus – eestvedajate motivatsioon ja järelkasv, vabatahtlikkust väärtustavate inimeste olemasolu. Samal ajal kasvab üldise trendina jätkuvalt juriidilise vormita ja võrgustikupõhiste, tihti spontaansete algatuste tähtsus, mistõttu tuleb paralleelselt pöörata tähelepanu ka osalemisele väljaspool vabaühenduste liikmeskonda või tööd, töös kogukondadega keskenduda isiku- või probleemikeskse lähenemise asemel ressursipõhisele5 lähenemisele.
KÜSKil on võimalus soodustada nii vabaühenduste kui kogukondade kaudu Eesti edenemist avatud, demokraatliku, kaasava ja loova ühiskonnana – juhendades ja julgustades vabaühendusi tegelema kestliku ühiskonna hoidmiseks oluliste väärtuste edasiandmisega ning aktiviseerides kogukondi, kellel on suur roll inimestevaheliste suhete, avaliku arutelu ja ühistegevuste hoidmisel. Probleemid on oma olemuselt komplekssemad ja maailm globaliseerunud, mistõttu on vabaühenduste töös jätkuvalt oluline osaleda rahvusvahelises koostöös6.
„Vabaühenduste jaoks on tähtis järjepidevus – eestvedajate motivatsioon ja järelkasv, vabatahtlikkust väärtustavate inimeste olemasolu.

KÜSKi eesmärgid vabaühenduste ja kogukondade võimestamisel on:
1. Vabaühendused ja kogukonnad on oma töös mõjusamad, elujõulisemad, nähtavamad ja kaasavamad.
2. Kogukondlikes ettevõtmistes osaleb enam noori, eakaid, eri keele- ja kultuuritaustaga ning teisi seni väheaktiivseid inimesi.
3. Hoolivate ja võimekate kogukondade tekkimiseks ja hoidmiseks on kohalikul tasandil loodud soodsad tingimused.
4. Vabaühendused kannavad oma tegevustes edasi avatud valitsemise, mitmekesisuse ja ligipääsetavusega seotud väärtusi.
Indikaatorid, mille abil saab hinnata KÜSKi strateegia tulemuslikkust:
INDIKAATOR | ANDMED | BAASTASE | SIHTTASE |
---|---|---|---|
Vabaühenduste elujõulisuse paranemine | Teadmata* | ||
Avatud valitsemise teenustaseme (mediaantase) paranemine Eesti KOVides | minuomavalitsus.ee | 3 | 5 |
Eesti noorte vabatahtlikus tegevuses osalemise määr | Eurobarameeter | 27% | 29% |
55-aastaste ja vanemate vabatahtlikus tegevuses osalemise määr | SHARE uuringu andmebaas | 4% | 7% |
Mitte-eestlaste ja tagasipöördujate vabatahtlikus tegevuses osalemise määr | Eesti ühiskonna lõimumismonitooring | 14% | 16% |
duste ja vabatahtliku tegevuse arengusuundumused ja võimalused. Analüüs ja ettepanekud poliitika või sekkumiste kujunda-
miseks“ raames 2025. aasta lõpus või 2026. aasta alguses.
Mõjusuund 2: koostöö ja innovatsioon ühiskondlikele probleemidele lahenduste leidmiseks
Sotsiaalne innovatsioon kujutab endast uusi ideid ja tegevusviise, mis pakuvad ühiskondlikele probleemidele ja väljakutsetele varasemast paremaid lahendusi, mille tagajärjel muutub ühiskonna ja kogukonna toimimine tõhusamaks. Sotsiaalse innovatsiooni toetamiseks on Eestis loodud mitmeid erinevaid struktuure, kuid avaliku ja erasektori tunnustuse ja toetuse puudumine piirab algatuste mastaapsust ja jätkusuutlikkust, sotsiaalse innovatsiooni osaliste killustatus ja isoleeritus võib veelgi vähendada õppimise, koostöö ja innovatsiooni potentsiaali7. Innovatsiooni käivitavad väljakutsed ja probleemid, aga ideedest tulemusteni jõudmine eeldab toetavat ökosüsteemi. Teiseks innovatsiooni eeltingimuseks on osapoolte kokku toomine, et lahendused sünniksid läbi koosloome.
Ühiskonnas levivale usaldamatusele, kapseldumisele ja vastandumisele vastu seismiseks näeb programm „Kogukondlik Eesti“ ette kogukogukondliku valitsemisviisi rakendamist kohalikes omavalitsustes. Kogukonnakeskne lähenemine on arusaam ja tööviis, mille kohaselt selgitatakse välja probleeme ja leitakse neile koos lahendusi. Kesksel kohal on kogukondade tunnustamine tähtsate osalistena, nende võimestamine otsustusprotsessides aktiivselt osalema ning oma elu- ja toimekeskkonda kujundama.
KÜSK saab kas ise või maakondlike konsultantide vahendusel juhendada ja suunata kohalikke omavalitsusi kogukondlikku valitsemisviisi omaks võtma ja rakendama. Kodanikuühiskonna innovatsioonifondi8 näitel kujundatakse uusi programme, milles on kombineeritud kogukondlik dialoog ja selle tulemusel kokku lepitud tegevuste elluviimine. Kuigi enamikes kohalikes omavalitsustes juba toetatakse vabaühendusi ja vabatahtlike tegevust, vajab süsteemne ja võrgustikupõhine kaasamine ning kogukondade võimestamine sellise tegevuse juurutamist ja arendamist ka edaspidi7.
Ka vabaühendustes muutub prioriteetsemaks üheskoos lahenduste väljatöötamine, oskus teha koostööd osapooltega ja disainmõtlemise kasutamine. KÜSK jätkab partneritega koostööd ühiskondlike algatuste inkubaatori10 arendamisel ning pakub tugitegevusi uute koostöömudelite arendamiseks ja levikuks, eestvedajate ja organisatsioonide võimestamiseks.
„Sotsiaalne innovatsioon kujutab endast uusi ideid ja tegevusviise, mis pakuvad ühiskondlikele probleemidele ja väljakutsetele varasemast paremaid lahendusi, mille tagajärjel muutub ühiskonna ja kogukonna toimimine tõhusamaks.

KÜSKi eesmärgid koostöö ja sotsiaalse innovatsiooni hoogustamisel on:
1. Sihtasutuse majandustegevus on jätkusuutlik, säästlik ja efektiivne ning strateegia elluviimiseks on olemas piisavad ja mitmekesised rahastusallikad.
2. Kodanikuühiskonna arenguks vajalikud tugiteenused on kättesaadavad üle Eesti ning need lähtuvad piirkonna vajadustest.
3. KÜSK on pädev ja uuendustele avatud organisatsioon, mille töötajatel on võimalus areneda usaldusväärses keskkonnas ning professionaalina toetada elujõulise kodanikuühiskonna arengut.
4. KÜSK kodanikuühiskonna arengu ja jätkusuutlikkuse toetajana tuntud, tal on hea maine nii Eestis kui kaugemal.
Indikaatorid, mille abil saab hinnata KÜSKi strateegia tulemuslikkust:
INDIKAATOR | ANDMED | BAASTASE | SIHTTASE |
---|---|---|---|
Uued koosloomeliselt välja töötatud kogukondade tegevuse toetus- ja arendusmudelid | KÜSKi aruanded | 0 | 2 |
Kohalike omavalitsuste kasv, kus rakendatakse kogukonnakeskset valitsemisviisi | metoodika töötatakse välja* | teadmata | rohkem kui 50% |
Püsima jäänud algatused ühiskondlike probleemide lahendamiseks (NULA starditoetuste saajad min 5 aastat) | Äriregister | 85% | 90% |
Sotsiaalse innovatsiooni kompetentsivõrgustiku strateegia eesmärkide elluviimine | KÜSKi aruanded | 0 | 70% |
Mõjusuund 3: KÜSK on vabakonnale jätkusuutlik ja usaldusväärne partner
Kodanikuühiskonna Sihtkapital on 2007. aastast tegutsev Siseministeeriumi valitsemisala sihtasutus, mis on andnud hoogu enam kui tuhandele algatusele. Ühiskondlikud muutused nõuavad sekkumiste ja tegevuste ülevaatamist – ka KÜSK peab olema paindlik ja tark kohaneja, oskama näha ette vajadusi ja suunata nutikalt kodanikuühiskonnale vajalikku tuge. Olulisemad väljakutsed strateegiaperioodil on seotud sihtasutuse rahalise jätkusuutlikkuse, rolliselguse, tuntuse ja mainega.
Vabaühenduste ja kogukondade jaoks näitab KÜSKi tulemuslikkust see, millised on nende võimalused tegevuse laiendamiseks ja suurema mõju saavutamiseks kogukonnas või ühiskonnas laiemalt. Riigieelarveline sihitud toetus kodanikeühendustele strateegia perioodil pigem väheneb ning mõjusaks tegevuseks tuleb ka KÜSKil otsida täiendavaid rahastusvõimalusi, olla avatud koostööle teiste rahastajatega ning analüüsida erakapitali kaasamise võimalusi.
Kogukondade ja vabaühenduste mõju kasvatamisel on oluline roll kohalikel konsultantidel, kes tunnevad maakonna ühinguid, nende vajadusi ja võimalusi, annavad nõu ja juhiseid algatuste käivitamiseks, arendamiseks ja neile toetuse leidmiseks. Senisest suuremat tähelepanu tuleb pöörata kogukondade võrgustamise toetamisele ja eri osaliste koostööle, võimaldada konsultantidele kvaliteetse, proaktiivse toe pakkumiseks vahendeid ja tagada nõustajate täiendkoolitus. Ühelt poolt tuleb ühtlustada teenuse kvaliteeti üle Eesti, teisalt kujundada teenust vastavalt iga maakonna vajadustele.
Kodanikuühiskonna ja kogukondade arengu uurimine ja trendide mõtestamine ettearvamatult muutuvates tingimustes on KÜSKi võimalus saada institutsonaalselt juurde teoreetilisi teadmisi ja praktilisi oskusi, millega oma mõju kasvatada, suurendada oma rolli kompetentsikeskusena.
Ühtlustatud analüüsimeetodid, uuringuid ja olemasoleva info süstematiseerimine aitab hinnata tegevuste tõhusust ja kohandamise otstarbekust. Innovatsioonis on KÜSK vabakonnale eeskujuks, kujundades uuenduslikke rahastamismudeleid ja koolitusprogramme, või arendada uusi digitaalseid lahendusi, mis toetavad vabaühenduste ja kogukondade tegevust, kasutajasõbralikke taotlussüsteeme, suhtluskanaleid ja andmeanalüütika tööriistu, mis aitavad tõhustada otsustusprotsesse.
Tuntuse ja maine kasvatamisel on võtmetähtsusega heal tasemel kommunikatsioon, aga ka KÜSKi tuntus ja tunnustatus partnerina vabaühendustele, kogukondadele ja kõigile organisatsioonidele, kellel on kodanikuühiskonna võimestamisel oma roll. Ühelt poolt tuleb KÜSKil leida viisid, kuidas jõuda oma sõnumite ja sisuga rohkemate inimesteni, teiseks suurendada usaldusväärsust partnerina, keda teatakse kui innovatsiooni eestvedajat kogukondade ja vabaühenduste võimestamises.
Eestil on väärt kogemus kodanikuühiskonna arengu soodustamisest ja Eesti vabakonnal on innustavad näiteid kogukonnas või ühiskonnas laiemalt vastutuse võtmisest. KÜSKi roll nende kogemuste jagajana saab olla suurem, et rahvusvahelise suhtluse kaudu ka teistelt riikidelt õppida ja rahvusvahelist kogemust hoolivate ja jätkusuutlike kogukondade toetamisest jagada.
Visiooni ja arengusuundade elluviimiseks on oluline, et KÜSKil on selleks vajalik meeskond, kes on motiveeritud ja kelle areng on toetatud. KÜSK loob ja arendab organisatsioonikultuuri, mis toetab töötajate kompetentsust, tervist, pühendumust ja tulemuslikkust.
„Kodanikuühiskonna ja kogukondade arengu uurimine ja trendide mõtestamine ettearvamatult muutuvates tingimustes on KÜSKi võimalus saada institutsionaalselt juurde teoreetilisi teadmisi ja praktilisi oskusi, millega oma mõju kasvatada, suurendada oma rolli kompetentsikeskusena.

KÜSKi eesmärgid jätkusuutlikkuse ja usaldusväärsuse kasvatamisel:
1. Sihtasutuse majandustegevus on jätkusuutlik, säästlik ja efektiivne ning strateegia elluviimiseks on olemas piisavad ja mitmekesised rahastusallikad.
2. Kodanikuühiskonna arenguks vajalikud tugiteenused on kättesaadavad üle Eesti ning need lähtuvad piirkonna vajadustest.
3. KÜSK on pädev ja uuendustele avatud organisatsioon, mille töötajatel on võimalus areneda usaldusväärses keskkonnas ja professionaalina toetada elujõulise kodanikuühiskonna arengut.
4. KÜSK kodanikuühiskonna arengu ja jätkusuutlikkuse toetajana tuntud, tal on hea maine nii Eestis kui kaugemal.
Indikaatorid, mille abil saab hinnata KÜSKi strateegia tulemuslikkust:
INDIKAATOR | ANDMED | BAASTASE | SIHTTASE |
---|---|---|---|
KÜSKi eelarvemaht püsib vähemalt samal tasemel 2025. aastaga | Kinnitatud aastaeelarve | 2 650 000 | 2 650 000 |
Kasvab vabaühenduste osalus maakondlike võrgustike tegevustes | MAK aruanded | teadmata | kahekordistub |
Kasvab KÜSKi infokanalite jälgijate, kasutajate arv: sotsiaalmeedia jälgijad, MTÜ Abi portaali lehevaatamist | Meta Business Google Analytics | 3 315 jälgijat 63 846 vaatamist | 10% |
Kasvab KÜSKi poolt vahendatud meediakajastuste arv | meediamonitooring | teadmata | 10% |
KÜSKi töötajate pühendumus ja rahulolu | HappyMe heaolu-uuring | 2024 uuringu tulemused | taseme hoidmine |
KÜSKi teenustega rahulolu | tagasiside küsimustikud, toetuse saajate aruanded | 2025 mõõtmiste keskmine | 5% |
Tegevussuunad
VABAÜHENDUSTE JA KOGUKONDADE VÕIMEKUSE, KOOSTÖÖ JA SOTSIAALSE INNOVATSIOONI VÕIMEKUSE KASVATAMISEKS KÜSK | ||
Võimaldab või vahendab TOETUSI | Korraldab ARENDUSTEGEVUSI | Pakub KOOSTÖÖKS PLATVORME |
|
|
|
JÄTKUSUUTLIKKUSE JA USALDUSVÄÄRSUSE KASVATAMISEKS KÜSK | ||
|
Strateegia elluviimine ja elluviimise hindamine
Strateegias on toodud KÜSKi 2025–2028 tegevusele seatud eesmärgid kolmel mõjusuunal, nende poole liikumise hindamise indikaatorid ning eesmärkidest lähtuvad tegevussuunad. Strateegia elluviimiseks koostatakse lähtuvalt strateegiaga kokkulepitud tegevussuundadest igaks aastaks tegevuskava, mis toetab eesmärkide saavutamist ja asutaja ootuste täitmist. Tegevuskava on aluseks sihtasutuse igapäevasele tööle ja arengu jälgimisele.
Kvartaalselt vaatab nõukogu üle tegevuskava täitmise vahetulemused, iga aasta lõpus hindab koos KÜSKiga tegevuskava elluviimist ja seda, kuivõrd on tegevused panustanud soovitud muutustesse ning kuivõrd tõhus on olnud ressursside kasutamine. Nõukogu arutab aruannet ja KÜSKi tegevuse mõju ning teeb ettepanekud järgmise aasta tegevuste täpsustamiseks. Kui nõukogu peab vajalikuks, saab ta algatada strateegia muutmise.
„Strateegia elluviimiseks koostatakse lähtuvalt strateegiaga kokkulepitud tegevussuundadest igaks aastaks tegevuskava, mis toetab eesmärkide saavutamist ja asutaja ootuste täitmist. Tegevuskava on aluseks sihtasutuse igapäevasele tööle ja arengu jälgimisele.

1 Kuigi Eesti elanikest moodustavad suurima vanuserühma 50-aastased ja vanemad, on 55-aastaste ja vanemate kaasatus vabatahtlikku tegevusse Eestis üks väiksemaid. Viimase uuringu järgi oli vabatahtliku tegevusega seotud 4% sellest vanuserühmast. Just ühiskondlikus elus osalemisel on Eesti vanemaealised võrreldes teiste Euroopa Liidu liikmesriikide vanemaealistega väheaktiivsed. (Programm „Kogukondlik Eesti“)
2 Eesti noored on passiivsemad võrreldes teiste Euroopa Liidu liikmesriikide noortega (Eestis 27%, EL-i keskmine 31%).
3 Vabaühenduste rahastamismudelid, oskused osaleda ja sihtrühma kaasata, üldine heategevuskultuur, vabatahtlike kaasamine ei toeta piisavalt jätkusuutlikkust; kohalikul tasandil pole sobivaid osalusvõimalusi ning ei kaasata ega võimestata piirkondlikke kogukondi süsteemselt ja igapäevaselt; soov osaleda on tunduvalt suurem kui tegelik osalemine.
4 https://heakodanik.ee/wp-content/uploads/2022/12/Estonia.pdf
6 30% tegi 2018. aastal koostööd rahvusvahelises ulatuses.
7; 9 Programm „Kogukondlik Eesti“
8 Kodanikuühiskonna innovatsioonifondi strateegiline eesmärk on nügida kohalikke omavalitsusi ja kogukondi loomaks ning arendamaks kaasavaid koostöö- ja kaasamisvorme. Samuti edendada ühelt poolt osalusdemokraatiat ning teisalt toetada elanike heaolu, turvatunnet ja koostööd inimeste ja ametkondade vahel.
Varasemad strateegiad: