Reisitoetuste konkurss 2025. aastal


Reisitoetuste konkurss on mõeldud Eesti vabaühendustele rahvusvahelise koostöövõimekuse toetamiseks.

Toetust saab taotleda rahvusvahelist koostööd tegevate vabaühenduste huvikaitseks ja kogemus- ning teadmussiirdeks vajalike reisikulude katmiseks, eelkõige:

  • osalemiseks välisriigis avalikul kodanikuühiskonna üritusel Eesti kogemuse jagamiseks (nt ettekande pidamine, arutelu juhtimine jms);
  • osalemiseks rahvusvahelise katusorganisatsiooni üritusel Eesti liikmena;
  • osalemiseks välisvahenditest toetatava rahvusvahelise koostööprojekti ettevalmistaval töökoosolekul;
  • osalemiseks taotleva vabaühenduse tegevusega seotud koolitusel;
  • väliseksperdi kutsumiseks Eestis toimuvale kodanikuühiskonna avalikule üritusele või koolitusele, kui tema kogemust jagatakse avalikkusega (artikkel, intervjuu vmt). Lisaks on võimalik toetusega katta väliseksperdi majutuskulu Eestis toimuval üritusel, mis soodustab ekspertteadmiste kaasamist ja teadmussiiret kohaliku kogukonna ja organisatsioonide vahel.

Toetus ei ole mõeldud väga kitsastele või kinnistele üritustele, festivalidele või võistlustele ning ei hõlma mitme esindaja osalemist samast organisatsioonist ega mitme väliseksperdi kutsumist.

Toetust on võimalik taotleda reisidele, mis on toimunud või toimuvad 2025. kalendriaastal.

Toetuse saamiseks tutvu määrusega “Kodanikuühiskonna rahvusvahelise koostöö toetamise tingimused ja kord” ning esita KÜSKile taotlus koos nõutud lisadega kultuuriministeeriumi toetuste menetlemise infosüsteemi (TMS) kaudu.


Taotlemine

Taotlus esitatakse taotleja seadusliku esindaja või selleks volitatud isiku poolt kehtival KÜSKi taotlus- ja eelarvevormil Taotluste Menetlemise Infosüsteemis (TMS) aadressil https://toetused.kul.ee/et/login ning taotlusega koos tuleb esitada:

  • kutse või päevakava reisi kohta;
  • reisitoetust saava isiku/väliseksperdi CV;
  • vajadusel esindusõigust tõendav digitaalselt allkirjastatud volikiri.

Reisitoetust saab taotleda reisidele, mis on toimunud või toimuvad jooksval kalendriaastal ehk 2025. aaastal, arvestades, et

  • taotlusvormil tuleb näidata ära, kas reis on juba toimunud või leiab edasipidi aset;
  • kui toetust taotletakse eelolevale reisile, esitatakse taotlus vähemalt 20 kalendripäeva enne reisi toimumist;
  • kui toetust taotletakse tagasiulatuvalt, esitatakse taotlus reisi lõppemist hiljemalt 30 kalendripäeva jooksul, ent kui toetust taotletakse tagasiulatuvalt 2025. aastal, võib seda taotleda kulude eest, mis on tekkinud alates 1. jaanuarist 2025, tingimusel, et taotlus esitatakse taotleja seadusliku esindaja või selleks volitatud isiku poolt hiljemalt 30 kalendripäeva jooksul pärast taotlusvooru avanemist.

Taotleja vastab tingimustele:

  • ei ole esitamata majandusaasta aruandeid;
  • puudub maksuvõlg või see on ajatatud;
  • ei ole pankrotis, likvideerimisel ega sundlõpetamisel;
  • ei ole nõuetekohaselt täitmata kohustusi toetuse andja ees;
  • taotlejal ja tema juhtorgani liikmel puudub kehtiv karistus majandus-, ametialase, varavastase või avaliku usalduse vastase süüteo eest;
  • on varem sõlmitud riigieelarvelise toetuse lepinguid täitnud nõuetekohaselt;
  • kui taotleja on varem saanud toetust riigieelarvest, Euroopa Liidu või muudest vahenditest, mis on kuulunud tagasimaksmisele, on tagasimaksed tehtud tähtajaks ja nõutud summas;
  • projekti samade tegevuste finantseerimiseks, mis on nimetatud taotluses, ei ole eelnevalt juba saadud kolmandatelt isikutelt toetust ja seda ei ole taotletud samaaegselt käesolevas määruses nimetatud toetuse taotlusvooruga.

Toetuste menetlemise infosüsteemi kasutamise juhendi leiate siit. Leheküljelt nr 22 leiate uue taotluse koostamine ja esitamine.
Infosüsteemiga seotud tehniliste probleemide puhul palun kirjutage tms@kul.ee

Enne taotlemist tutvu kindlasti reisitoetuste tingimustega!

Voor on avatud ja taotlusi saab esitada jooksvalt seni, kuni taotlusvooruks ettenähtud eelarve on esitatud ja heaks kiidetud taotlustega täidetud või kuni 2025. aasta lõpuni.
Toetusi antakse välja taotluste laekumise järjekorras.


Aruandlusest

TMSis esitatud ja toetatud projektide aruandlus tuleb esitada TMSis.

Aruanne peab kajastama tegevuste elluviimist ja kulude tegemist, siinjuures, peavad kõik toetuse kasutamisel tekkinud kulud:

  • olema tõendatud dokumentidega (arve ja maksekorraldus või muu samaväärne raamatupidamisdokument), mis tõendab, et kulu on tegelikult tehtud ja mille eest täpselt maksti;
  • olema eristatavad toetuse saaja teistest kuludest ja raamatupidamises selgelt eraldi näha, nii et neid ei ajaks segamini ühingu teiste tegevuse kuludega (nt projekti kulu ei tohi olla segunenud mõne muu ürituse või tegevuse kuluga);
  • tasutud toetuse saaja arvelduskontolt projekti ajal või kuni 30 kalendripäeva jooksul pärast sündmuse lõppu, kuid tasutud mitte hiljem kui on aruande esitamise kuupäev.

KÜSK võib lisaks tavapärasele aruandlusele (nt arved ja maksekorraldused) küsida täiendavaid dokumente (nt lepingud, tööülesannete kirjeldused, pildid, maksekinnitused jms).

Kui aruande kontrollimisel ilmneb puudusi, teeb toetuse andja ettepaneku kõrvaldada puudused üldjuhul 15 kalendripäeva jooksul.

Toetuse andja ei kinnita aruannet, kui:

  • toetuse saaja on aruandes või toetuse kasutamisega seotud dokumendis esitanud ebaõigeid või mittetäielikke andmeid;
  • toetuse saaja ei ole taotluse rahuldamise otsuses ettenähtud projekti tegevusi lepingus kokku lepitud tähtajaks ja tingimustel teinud või toetuse saaja tegevused ei ole tõendatud.

Korduma kippuvad küsimused

Millisel juhul on taotlusele vaja lisada volikiri?

Taotluse saab esitada isik, kellel on ametlik õigus esindada ühingut. Tavaliselt on see juhatuse liige, kelle andmed on kirjas Äriregistris, aga taotlusele on volikiri vaja lisada ka siis, kui ühingu juhatusel on jagatud esindusõigus ehk juhatuse liikmetel on õigus esindada ühingut ühiselt – näiteks on juhatuses kaks juhatuse liiget ning nad on esindusõiguslikud ainult koos (seda saab iga ühingu puhul kontrollida Äriregistrist jaotisest “Esindusõigused”).

Sellisel juhul on õigus taotlus esitada, kas

a) esindusõiguslikel juhatuse liikmetel koos;

b) volitatud isikul, keda on volitanud esindusõiguslikud juhatuse liikmed koos.

Kuna taotlust saab esitada üks inimene, tuleb taotlusele jagatud esindusõiguse puhul lisada volikiri, milles kõik jagatud esindusõigusega isikud (ülaloleva näite puhul siis kaks juhatuse liiget) on andnud õiguse taotluse esitanud isikule üksi taotlust esitada.

Kui ühingul ei ole jagatud esindusõiguse erisust ehk ühingut võib kõikide tehingute tegemisel esindada iga juhatuse liige, ei ole eraldi volikirja vaja.

Kui taotluse esitab keegi teine, kes ei ole juhatuse liige, vaid teeb seda esindusõigusliku isiku volitusel, peab ta saama volituse (näiteks projektijuht esitab mittetulundusühingu taotluse koos juhatuselt saadud volitusega). Kui taotluse esitajaks TMSis on keegi teine kui juhatuse liige, saab iga juhatuse liige TMSis anda volituse ning eraldi volikirja vaja ei ole.

Kuidas TMSis volitust anda leiab TMSi juhendist SIIT, leheküljelt 16.

Kas reisikindlustuse, sh reisitõrkekindlustuse, sõlmimine on kohustuslik?

Reisikindlustuse sõlmimine ei ole kohustuslik, vaid soovituslik. Reisikindlustus, sh reisitõrkekindlustus, on aluseks kompensatsioonile reisi ära jäämisel. Reisikindlustuse kulud on abikõlblikud maksimaalselt reisi kestvusele vastavalt ja kehtestatud piirides (50 eurot Euroopa-sisestel ja 100-eurot Euroopa-väliste reiside puhul), mis aitab maandada ootamatuid riske ning tagab osalejatele kaitse.

Milliseks perioodiks võib reisikindlustust sõlmida?

Reisikindlustuse toetust on võimalik taotleda poliisile, mis on sõlmitud reisi toimumise kuupäevade ulatuses ja mitte kauemaks. Näiteks – kui teil on sõlmitud/plaanite sõlmida pikema reisikindlustuse poliisi (aastaks vm), siis sellele toetust taotleda ei ole võimalik.

Reisikindlustuse toetamine on mõeldud toetamaks ühekordseks reisiks sõlmitud reisikindlustuse, sh reisitõrkekindlustuse, soetamist juhuks, kui reisijal kehtivat kindlustust ei ole ja erinevatel põhjustel ei ole mõistlik seda ka oma vahenditest sõlmida.

Kas piletid ja muud kulud peavad olema tehtud taotluse esitamise ajaks?

Ei pea. Taotluses võib välja tuua prognoositavad piletite, majutuse jm kulud võetud pakkumiste või turu keskmiste hindade alusel. Reisikindlustuse kulude toetuse taotlemisel ei pea taotlemise hetkel olema sõlmitud reisikindlustuse poliis, piisab taotlusvormil märgitud kindlustuse eeldatavast maksumusest.

Kas kütusekulu toetamine on võimalik?

Jah. Selleks tuleb taotluses välja tuua: sõidu algus- ja lõpp-punkt ning vahemaa kilometraaž, eeldatav kütusehind liitri kohta, kasutatava sõiduki keskmine kütusekulu, ning märkida nendele vastav eeldatav kütusekulu kokku.

Aruandes tuleb esitada sama kalkulatsioon reaalkulude baasil ning aruandele juurde lisada kütusekviitung ja sõiduks kasutatud auto kasutamisõigust tõendava dokumendi koopia (nt tehnilise passi koopia, sõiduki kasutamise volituse koopia vm).

Kas käibemaks on abikõlblik kulu?

Käibemaks on abikõlblik vaid siis, kui toetuse taotleja ei saa seda käibemaksuseaduse alusel tagasi. Kui toetuse taotleja ei ole käibemaksukohuslane, sisestab ta kõik kulud koos käibemaksuga. Kui toetuse taotleja on käibemaksukohuslane, sisestab ta kõik kulud käibemaksuta. 

Kas taotletaval toetusel on maksimummäär?

Ei, taotletava toetuse suurus ei ole piiratud. Toetus ei hõlma mitme esindaja osalemist samast organisatsioonist ega mitme väliseksperdi kutsumist. Kulude eelarvestamisel tuleb lähtuda mõistlikkuse ja säästlikkuse põhimõttest. Piletid peavad olema kas turisti- või tavaklassi piletid. Sõidukulude plaanimisel mõelge läbi, kas jaama/sadama ja hotelli vahel on nii ajaliselt kui rahaliselt mõistlikum kasutada ühistransporti või taksot.

Millal makstakse toetus välja?

Toetuse maksab KÜSK välja pärast reisi toimumist, aruande esitamist ja selle heakskiitmist. Toetus makstakse välja aruandes esitatud reaalsete kulude alusel, kuid mitte rohkem, kui KÜSKi juhatuse otsusega rahuldatud summas.

Aruanne tuleb esitada hiljemalt 30 kalendripäeva pärast reisi toimumist, soovi korral võib aruande esitada ka varem, esimesel võimalusel. Seejärel vaatab KÜSK aruande üle, vajadusel palub täpsustada või lisada puuduolevaid kuludokumente ning kui kõik on korras, kiidab aruande heaks ja maksab toetuse välja.

Tagasiulatuva reisitoetuse puhul määratakse pärast lepingu sõlmimist võimalusel aruande esitamise kuupäev varasemaks kui 30 kalendripäeva ning pärast aruande esitamist ja selle heaks kiitmist makstakse raha taotlejale välja.

Millised dokumendid tuleb koos aruandega esitada?

Esitada tuleb kõikide kulude kohta kuludokumendid (arved, kviitungid) ja maksekorraldused ühingu arvelt nende kulude tasumise kohta. Samuti piletite (lennu-, rongi-, bussi-, vm) koopiad, pardakaardid või nende koopiad.

Reisitõrkekindlustuse kulude puhul tuleb esitada ka kindlustuspoliis.

Sõiduauto kütusekulu puhul tuleb esitada auto kasutamist tõendava dokumendi koopia (tehnilise passi koopia, auto kasutamise volituse koopia vm).

Kas esitatud maksekinnitused võivad olla väljavõtted eraisiku arveldusarvelt?

Ei. Maksekinnitused tehtud kulude kohta peavad olema väljavõtted ühingu arveldusarvelt. Seda seetõttu, et KÜSK saab toetada ühingut, mitte eraisikut – taotlus tuleb esitada ühingu poolt, toetus eraldatakse ühingule ja toetada saame kulusid, mis on tehtud ühingu arveldusarvelt.

Kui eraisik on endale ise soetanud piletid või teinud muud kulud, siis tuleb tal ühingule esitada kuluaruanne, mille alusel ühing kannab tehtud kulude summa eraisiku kontole. See maksekinnitus ühingu arvelt koos kuluarundega tuleb esitada koos aruandega.

Kas toetust saab taotleda ka mitme inimese reisiks?

Toetus ei hõlma mitme esindaja osalemist reisil samast organisatsioonist ega mitme väliseksperdi kutsumist.

Mis juhtub, kui reis jääb ära või midagi muutub?

Sellisel juhul saatke palun esimesel võimalusel selle kohta läbi TMSi teade. Kui muutuvad sündmuse kuupäevad või osalev inimene, siis teie kirjaliku teate alusel vormistab KÜSK uue juhatuse otsuse, millega fikseeritakse need muutused ära.

Kui reis jääb ära ja sellest tulenevalt ka toetus kasutamata, vormistame teie kirjaliku teate alusel KÜSK juhatuse otsuse, millega fikseerime toetusest loobumise ja vabastame teile eraldatud toetuse summa.

Kas projektis võib kasutada juhatuse liikme või tema lähedase kontrolli all oleva organisatsiooni teenuseid tasu eest?

Kui projektiga seotud tehinguid (nt ostud, teenuste tellimine) tahetakse teha toetuse saaja (ühingu) juhtorgani liikme või temaga seotud isikutega või nende kontrolli all olevate organisatsioonidega, tuleb lähtuda MTÜde puhul mittetulundusühingute seaduse § 19 lõike 1 punktist 4 või sihtasutuste seaduse § 25 lõikest 7 ehk tehingud tuleb heaks kiita teatud korras, et vältida huvide konflikti. Lisaks on vaja taotluse vormil selgitada, miks just selle isikuga tehing on vajalik ja põhjendatud. Samuti on taolisteks tehinguteks vaja saada toetuse andja ehk KÜSKi nõusolek.

Kui te ei leidnud vastust oma küsimusele, või kui soovite midagi täpsustada, siis võtke ühendust konkursi koordinaatoriga!


Sigrid Koorep

koordinaator; projektispetsialist

  • rahvusvahelise koostöö toetuste koordineerimine;
  • kodanikuühiskonna mõju suurendamiseks ja arengu toetamiseks suunatud projekt