Poliitikasoovitused
Riik loob tegutsemisvälja aga sotsiaalne innovatsioon ilmneb ennekõike kohalikul ja kogukondlikul tasandil, kus on ka ressursi- ja võimekuse vajadus.
- Ühiskondliku mõju ja -innovatsiooni sihtide normaliseerimine: poliitilise “kliima” kujundamine, sotsiaalse innovatsiooni arvestamine poliitikate kujundamises riiklikul ja kohalikul tasandil, sotsiaalsele innovatsioonile tähelepanu pööramine ja signaliseerimine, ühiskondliku mõju hindamine.
- Aktiivne koostöö osapooltega ja soodsa keskkonna (vastutus, protsess, tavad, rahastus) loomine sotsiaalse innovatsioonipoliitika koosloomeks.
- Mitmeid eripalgelisi ja erinevate huvidega osapooli hõlmava sotsiaalse innovatsiooni alase koostöö ja koosloome koordineerimise mehhanismi kavandamine ja rakendamine.
- Kestlikkust ja kohalikke algatusi initsieerivate mängureeglite kehtestamine ning eksperimenteerimise soodustamine nii avasektoris kui väljaspool.
- Avasektori sotsiaalse ja tehnoloogilise innovatsiooni võimekuse arendamine. Innovatsiooni soodustavate organisatsiooni ja protsesside disaini, tavade ja kompetentside loomine.
- Sotsiaalse innovatsiooni tekkimist ja arengut toetavate rahastusmehhanismide kujundamine ja nende kättesaadavuse tagamine.
- Sotsiaalse innovatsiooni teadus-arendustegevuse rahastamine ning kohaliku tasandi võimestamine. Sotsiaalse innovatsiooni kompetentsile ligipääsu võimaldamine (teadus-arendus koostöö ning õppimisvõimalused).
- Tööjõuturu vajadustele vastava hariduse ja oskuste pakkumine, ühiskondlike uuenduste käsitlemine kutse-, täiend- ja ümberõppes.
- Tunnustamine ja sotsiaalse innovatsiooni levitamisele kaasa aitamine.
Täiendavad ettepanekud poliitikasoovitusteks Eesti sotsiaalse innovatsiooni ökosüsteemi raportist[1]:
Eestlaste edumeelse mõtteviisi ja innovatsioonisõbralikkuse kasutamine sotsiaalsete uuenduste heaks.
- SI teadlikkuse tõstmine ja selle ümber positiivse narratiivi loomine.
- SI ja sotsiaalse ettevõtluse eelduste edendamine.
- Ökosüsteemipõhise lähenemisviisi omaksvõtmine igal juhtimistasandil.
Mõjupõhiste poliitikate juurutamine.
- Rahastamisvõimalustele võrdse juurdepääsu tagamine sõltumatult juriidilisest vormist (SE, MTÜ või OÜ).
- Ühiskondliku väärtuse ja mõju rakendamine riigihangetes.
- Kogukondade iseorganiseerumist motiveerivad rahastumudelid.
- Maksusoodustuste kehtestamine, nt. varases faasis SE-de töötasude maksudest vabastamine.
- Mõjuhinnangu lihtsustamine ja kättesaadavamaks muutmine.
Sotsiaalse innovatsiooni parem institutsionaliseerimine.
- SI agentuuri loomine, mis kiirendab süsteemset muutust.
- Tugistruktuuride ühendamine/ koordineerimine ning nende rollide selgitamine SI ökosüsteemis.
- KOVi rolli kujundamine koosloome areenina ja SI võimaldajana.
- SE-sid ja sotsiaalset ettevõtlust määratleva riikliku strateegia väljatöötamine ning nende arengu toetamine.
Mõjuinvesteeringute turu tugevdamine.
- Finantsvahendaja asutamine.
- Erinevate rahaliste toetusmeetmete kasutamise soodustamine koostöös erasektoriga.
Tingimuste loomine oskuste ja võimekuse suurendamiseks.
- Digilõhe vähendamiseks väikeste organisatsioonide suutlikkuse parandamine avaandmetesse panustamsel ja kasutamisel.
- Kogukonnale rohkem võimalusi panustada avaandmete loomisse ja taaskasutamisse.
- SI õpetamine kutseõppe tasemel (ka täiend- ja ümberõppe võimalused).
- Sotsiaalse ettevõtluse komponendi lisamine ettevõtlusõppe programmidesse.
- SE-de võimekust suurendavate programmide suurendamine ja mitmekesistamine.
Maaelu sotsiaalmajanduslikule ja ruumilisele mahajäämusele keskendumine.
- Maapiirkondadele sobivate innovatsiooni-näitajate leidmine.
- SI omab potentsiaali tuua innovatsiooni võimalusi maale. Maapiirkondade mõtestamine soodsa pinnasena kogukondlikuks innovatsiooniks.
- SI rõhutamine maakondade ja KOVide arengustrateegiates.
- Ettevõtjate potentsiaali takistuste kõrvaldamine, nt parandada juurdepääsu oskuste täiendamisele ja avasektori ressurssidele.
Esmased soovitused kohalikele omavalitsustele:
- KOVi rolli kujundamine koosloome areenina ja SI võimaldajana, kaasates kohalikke rohujuuretasandi algatusi.
- SI rõhutamine maakondade ja KOVide arengustrateegiates.
- Sobivate innovatsioonimõõdikute leidmine ja kasutusele võtmine kohalikul tasandil lähtuvalt eripäradest (nt maapiirkond).
- Ühiskondliku väärtuse ja mõju rakendamine hangetes.
- Tulemuste ja mõjude mõõtmist eeldavate rahastusprogrammide kujundamine koostöös erasektoriga.
- Kollektiivse tarkuse kasutamine võimaldades kogukonnal panustada avaandmete programmidesse.
[1] Kangro, K., Lepik, K. (2023). An Ecosystem for Social Innovation in Estonia: Overview report.